The Kladdkaka of doom :P

Thank god it´s friday. Då får man en ursäkt att baka. Kladdkaka blev det såklart. Mumsfilibabba. Den här är verkligen världens godaste. För er som älskar kladdkakor så rekomenderar jag verkligen  er att köpa boken "Kladdkakor". Där finns världens godaste chokladkakor och allt gott man vill ha när suget av choklad smyger sig fram. Mina favoriter från boken är Klassisk kladdkaka och Sega chokladrutor. Tänkte dela med mig av ett recpet:
108200-228
Klassisk kladdkaka
Du behöver:
Ströbröd
100 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
3. Smält smöret på låg värme.
4. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan smöret.
5. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner blandningen i äggsmeten. Rör försiktigt sönder eventuella klumpar.
6. Häll smeten i formen och grädda cirka 20 minuter.

OBS! Kontrollera kakan efter ca, 12-13 minuter med vissa ugnar så kan det räcka. Idag tog jag bara 14 minuter och den blev ändå för torr. Så känn hela tiden med provsticka så att man får den sådär härligt superkladdig.

108200-229 Boken "Kladdkakor" av Maria Öhrn

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sådär, nu ser det rätt ut ;)

2006-12-01 @ 13:43:58
Postat av: Angelique

kladdkakor är verkligen heaven :D

2006-12-01 @ 14:19:14
URL: http://aangelique.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0