Gräddig sås till kyckling

Här är recetpet på den goda såsen jag skrivit att jag gjort till kyckling med ris & kyckling med pommes

Jag har inget "riktigt" recept utan jag brukar bara höfta på hur mycket så det här är ungefära mått, man får smaka sig fram helt enkelt.

Det finns 2 olika sätt att göra den i början:
Till och börja med brukar jag använda spadet från kycklingfilérna efter man stekt den, då gör jag såsen direkt i stekpannan, annars då jag köper färgiggrillad kyckling häller jag i spadet från påsen i en kastrull och gör samma sak där.
♥ Om man gör den direkt i stekpannan kan man hälla i lite vatten (½ dl vatten) så det som ger smak löses upp. Det behöver man självklart inte när man gör i kastrull.
♥ Häll i grädde (jag brukar ta 1½-2 dl när jag gör till 2 personer) man kan minska på lite grädde och ta lite mjök om man inte vill ha så mycket grädde, ca 1 tsk kalvfond, ca 2 tsk svampsoja (häll i tills såsen blir lagom brun när du rört om), sedan har man i några skruv svartpeppar, och fransk salladskrydda (jag gillar att ha ganska mycket eftersom den är så god).
♥ Koka upp under omrörning
♥ Om såsen är för tunn brukar jag ha i lite vetemjöl, egentligen ska man ju ha majsenamjöl men det går bra med vanligt.

Alla ingredienserna som behövs:
image929

Jag brukar alltid äta den med kyckling men den är säkert gott till annat också :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för receptet// svägerskan

2007-11-14 @ 16:39:06
Postat av: Emilia

Varsågod :)

2007-11-14 @ 19:48:24
URL: http://emiliafashion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0