Rosa hjärtbakelser

      

Lovade ju en liten beskriving av mina alla hjärtansdag bakelser och här kommer den.
Det är faktiskt lättar än det ser ut.

1. Man börjar med att baka en sockerkaksbotten och sen dela den i tre lager. Skär sedan ut hjärtan med pepparkaksformer i önskad storlek. Jag tänkte göra ett stort hjärta först men tänkte att det var gulligare om alla fick en egen :)
2. Sen väljer man själv vad man gillar och fördelar mellan lagrerna. Jag hade vanlijkräm och hallonsylt på det första och jordgubbsfromage (med en sked vispad grädde i så det blev fluffigare) på andra lagret och ett tunnt lager rosafärgad grädde på toppen. Grädden gör så marsipanen fastnar lättare.
3. Blanda mandelmassan (jag hade 500g) med 1 dl florsocker (det är då det blir marsipan) och sedan häller du på några droppar karamellfärg i den färger du vill ha, jag hade röd färg eftersom jag gjorde rosa marsipan. Det här var det jobbigaste eftersom man verkligen fick knåda som en galning för att färgen skulle bli en jämn rosa färg. Men efter ett tag och med kramp händerna så är det bara att börja kavla ut marsipanen. Använd florsocker som "mjöl" så den inte fastnar på arbetsytan.
4. Det var enklast att kavla ut marsipanen till varje bakelse separat för att det inte skulle bli så stort och bökigt.
5. Sen är det bara lägga på marsipanen och trixa och fixa i kanterna och skära bort resterna vid kanten.

6. Sen färgade jag en liten del av marsipanen mörkare rosa för rosorna. Det är jättelätt att göra rosor. Skär 5 små runda marsipanbitar och lägg dem lite över varandra i en rad och rulla sedan ihop dem. Sedan är det bara vika ut kanterna lite och trycka till lite vid botten så den sitter ihop. Jag kapade av dem så de blev platta underst så det kunde stå bra på bakelserna.
7. Färga sedan den sista biten marsipan grön och kavla ut en bit och skär ut små blad och voila! Klart!

Visst var det enkelt :) Kul att överraska någon man tycker om med :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0