Grattis pappa

Idag fyller min pappa år :) Så det ska vi fira ikväll med middag och efterrätt. Jag ansvarar för efterrätt och jag hade tänkt att pröva på ett recpet jag hittade på nätet på hallonpannacotta. Kommer inte ihåg vart jag hittad det men jag hittade det på datorn i min mapp där jag spara recept jag vill testa någon dag :)
Till dagen i ära är jag ledig också (skönt eftersom jag jobbar hela helgen) så nu ska jag bege mig ut på promenad och promenara hem till mamma och pappa där jag ska städa och laga pannacottan.
Tråkigt att det är så kallt och trist väder ute nu. Det som var så fint förra veckan. Hoppas värmen kommer snart!

Här är receptet om någon mer vill pröva:



Ljuvlig efterrätt till både smak och utseende. Portionerna blir inte jättestora, men eftersom den innehåller ganska mycket grädde blir man nöjd och belåten ändå. Lågt GI, men naturligtvis kaloristinn. En typisk festefterrätt som är lätt att förbereda och svår att misslyckas med!


4 portioner

Tid: 20 min + 2 tim i kylen

  

2 gelatinblad

3 dl frysta hallon

2 dl matlagnings­grädde

0,5 dl vispgrädde

0,5 dl fruktsocker

Rivet skal från

en limefrukt

1 vaniljstång

  

Gör så här:

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 10 minuter.

2. Lägg de tinade bären i matberedaren och kör till puré och sila. Spara en liten del av purén till dekoration och häll resten i en kastrull tillsammans med fruktsockret, matlagningsgrädde och vispgrädde. Låt blandningen koka upp.

3. Smält de urkramade gelatinbladen däri och dra kastrullen från plattan. Rör ner limeskalet och vaniljskrapet, blanda väl.

4. Häll upp i portionsglas och ställ kallt i cirka 2-3 timmar. Dekorera med några fina hallon och en myntakvist.


Kommentarer
Postat av: Cissi

Hälsa och gratta! :)

2008-05-16 @ 14:34:10
URL: http://faantastic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0